«خشونت در برابر زنان همه را متضرر می سازد !!»
امیلیا اسپارتک امیلیا اسپارتک

همایش پژوهشی

به مناسبت بیست و پنجم نوامبر، روز جهانی خشونت در برابر زنان

 

سومین سیمینارِ پژوهشی از طرف شورای زنان افغان در آلمان به روز شنبه 20 نوامبر 2010 به پیشواز از 25 نوامبر، روز جهانی نفی خشونت بر زنان، در تالار مرکز کلتوری کردها و آلمانیها در شهر هامبورگ دایر گردید.

برگذاری و بر نامه ریزی این سیمینار را کمیتهء تدارک چارنفری از اعضای شورا (زرغونه ژواک عطا، امیلیا اسپارتک، نجیبه هوتکی و نیلاب سلام) عهده دار بودند.

سمينار بر اساس برنامه کاری اش به طور ويژه به بررسی موضوع خشونت در برابر زنان در ابعاد و عرصه های گوناگون آن پرداخت.

در کار سمينار بيش از صد نفر اعم از زنان و مردانی شرکت داشتند که دارای نگرشهای متفاوت سياسی و عقيدتی بودند که دقيقا همين موضوع چه در جريان بحث و گفتگو و چه زمان ارائه موضوعات به وسيله سخنرانان به کار سمينار، حال و هوای ديگری بخشيده بود. گوش دادن به نظرگاه های متفاوت و جر و بحث پيرامون آن در فضای باز و بدون تنگنظری های مروج روال کار سمينار را غنای بيشتر بخشيده بود. شرکت بخشی از مردان در کار اين سمينار که مسآله خشونت را از تنها مربوط بودن به زنان بيرون ميکشيد، از آگاهی بلند آنان نمايندگی ميکرد.

تمام کارهای این سیمینار از مسایل تخنیکی گرفته تا تزیین صالون ، پخت و پز و فروش غذا توسط خود زنان اجرا گردید.

بخش سخنرانی از ساعت 15:30 بعد ظهر تا ساعت 19:30 ادامه یافت. پشبرد کار سمینار را خانم زرغونه ژواک عطا به زبان های فارسی و پشتوبا شيوه عالی انجام ميداد، به عهده داشت.

سخنرانان سمينار بر اساس برنامه به بررسی موضوعات  زيرين که در آن باره پژوهش نموده بودند پرداختند:

1- زرغونه ژواک عطا از شهر فرانکفورت تاثیر جنگ بالای زنده گی زنان به زبان پشتو

2 - نجیبه هوتکی سنن، عنعنه، عامل خشونت بر زنان

3- سهیلا زحمت از کشور هالند خشونت و خشونت در برابر زنان

4 - رومان بریالی از شهر دورتموند مفهوم خشونت

5 - نورضیا فرین از کشور سویدن ابعاد گستردهء خشونت

6 - اذیتا بهری از شهر هامبورگ بهای آزادی زن در اروپا

7 - شفیقه احسان از شهر هانوور خشونت زن مقابل زن

8 - امیلیا اسپارتک آزار جنسی در جوامع و مخصوصاً در خانواده و هم پیام جمیله پلوشه را که شعری از نادر ابراهيمی بنام همسفر بود و حاوی پيام پذيرش و تحمل انديشه های ديگر و ديگرانديشان بود، به خوانش گرفت.

9 – نیلاب موج سلام: خشونت در برابر زنان اندیشمند و آفرینشگر حوزهء ادبی

در جریان کار همایش مزید بر بیانیه ها، بخشهای ادبی و هنری نیز داشت. هنرمندان جوان و با استعداد کشور، یعنی شکیب مصدق آواز خوان و همچنان هنرمند جوان دیگر، آقای هاتف که با گیتار وی را همراهی میکرد، در محفل هنرنمایی کردند. شکیب مصدق پارچهء مقبولش را خواند که شعر آن از زنده یاد نادیه انجمن بود که خود یکی از قربانیان خشونت خانواده گی شمرده میشود.

مصراع اول شعر چنین است:

نیست شوقی که زبان باز کنم از چه بخوانم

آهنگ دیگر وی مرثیه نام دارد و سرود انقلابی است که دردهای امروزی جامعهء ما را انعکاس میدهد. صدای گیرای آوازخوان به فضای محفل رنگ دیگری بخشید. با شنیدن این آهنگهای میهنی همه اشتراک کننده گان به یاد وطن اشک بر دیده گان شان نمایان گردید و بعضی از آنها واقعاً گریستند.

خارج از برنامه

در این همایش همچنان عابد نجیب، سرپرست و وزیر مختار سفارت افغانستان در آلمان حضور یافته و در خواست چند دقیقه صحبت را نمود. قابل یاد آوری است که آقای نجیب که برای یک سفرِ کاری به شهر هامبورگ آمده بود، توسط یکی از اشتراک کننده گان همایش مطلع گردیده بود که زنان افغان، همایشی را در مورد نفی خشونت در برابر زنان راه اندازی نموده اند. به وی اجازهء صحبت داده شد. چون وی نمایندهء دولت افغانستان است، واضحاً که صحبت وی، در جهت دفاع از کارکرد های دولت بود و به همین دلیل مورد قبول عده یی از اشتراک کننده گان قرار نگرفت. چنانچه دو نفر اشتراک کننده که یکی پیشنهاد و دیگری بالای صحبتش انتقاد داشت، در زمینه صحبت نمودند.

شفیقه رزمنده از آقای نجیب خواهش نمود که پیشنهاد او را به دولت افغانستان برساند که چرا تا حال دولت افغانستان کنوانسیون رفع خشونت علیه زنان را امضا نکرده است؟.و باید امضا نماید!!

آقای عابد نجیب در جواب گفت که در این مورد کدام اطلاع ندارد و حتماً از مرکز در این مورد معلومات خواهد گرفت و برعلاوهء این پیشنهاد ، اگر اشتراک کننده گان کدام سوال یا پیشنهاد دیگر دارند، میتوانند ارائه نمایند.

سپس امیلیا اسپارتک در مورد امضای کنوانسیون رفع خشونت علیه زنان معلومات داد و گفت:حتی در افغانستان قانون مدنی منع خشونت علیه زنان تصویب و به امضای رئیس جمهور رسیده است. دربارهء این که آقای نجیب اظهار نموده بود که ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ یک روز سرنوشت ساز برای مردم افغانستان و رهایی زنان است، امیلیا اسپارتک گفت: به نظر من این روز نجات زنان افغان نیست، بلکه روز اشغال افغانستان توسط امریکا و ۴۶ کشور جهان میباشد. در مدت ۹ سال حضور قوای نظامی خارجی در افغانستان، زنان افغان انواع و اقسام خشونت های جدیدی را که تاریخ ما به یاد ندارد، در زنده گی خویش تجربه کردند: گوش و بینی بریدن ها، سنگسار شدن ها، با حیوان تبادله شدن، در بدل قرض دادن، خود سوزی های فراوان، فروش آنها به دیگر کشور ها و به فحشا کشیدنها.... این است نمونهء دموکراسی که این کشور ها برای ما به ارمغان آورده اند. هدف آنها رهایی و آزادی زن افغانستان نیست، بلکه آنها هدف های خاص استراتیژیک در این منطقهء جهان دارند.

برای معلومات

اسناد و تعهدات بین المللی بر مبنای برابری جنسیتی به شمول تصویب کنوانسیون رفع کلیه انواع تبعیض علیه زنان سال ۱۹۸۱، اعلامیهء محو خشونت علیه زنان مصوب۱۹۹۳، استخدام گزارشگر ویژهء ملل متحد برای گزارش دهی و نظارت از موارد خشونت علیه زنان سال ۱۹۹۴و سند زمینه های عملی، مصوب ۱۹۹۵ در چهارمین کنفرانس سازمان ملل در مورد زنان، اتخاذ شده است.

این اسناد معتبر جهانی توسط دولت های قبلی امضا شده است که دو باره به امضای تاکیدی ضرورت نیست.

 

بعد از یک تفریح یک ساعته و صرف غذا، سیمینار دوباره به کار خویش که بخش ادبی بود، ادامه داد. در این بخش سه تن از شاعرزنان جوان و مستعد چون نیلوفر ظهوری، مهر انگیز ساحل و مریم هاتف با دکلمه نمودن سروده های شان که آه و فریاد زنان را در مقابل خشونت تصویر می نمودند، با صدای رسای شان به خوانش گرفتند و به غنای محفل افزودند. مریم هاتف، شاعر زن جوان، که تازه از افغانستان آمده، هر کلمه اش در شعر بیانگر درد و غم زن سرزمین ما است. وی چنان با احساس در اشعارش تابلو های واقعی زنده گی انسان سرزمین ما را ترسیم می نماید، که قابل ستایش است.

بخش آخر سیمینار را گفت و شنود یا به بیان دیگر جر و بحث تشکیل میداد. در این جر و بحث خانم جوانی به نام بی نظیر هیله از شهر بوخوم، شفیقه رزمنده از شهر هانوور، خانم منوره از شهر مونشن، انیتا غفاری،آقای آشفته و آقای سلجوقی از شهر هامبورگ، زرغونه ژواک از شهر فرانکفورت، سهم گرفته برخی به شکل انتقادی و برخی به شکل تکمیلی بالای مطالب ارائه شده بحث نمودند.

سپس امیلیا اسپارتک کار همایش را به طور کل و فشرده جمع بندی نموده و چنین گفت: چون تعداد زیادِ سخنرانان همایش بالای خشونت خانواده گی مکث نمودند، باید تکرار کرد که، خشونت در خانواده علیه زنان پدیده یی است که نمیتوان آنرا به محدودهء جغرافیایی خاص محدود کرد. خانواده نهادی است که شدت، عمق و گسترده گی روابط و تعاملات در آنجا از هر جای دیگری بیشتر است. پس نهاد خانواده زمانی می تواند مکان پر از امن و عطوفت باشد که دچار آشفتگی و نا بسامانی نباشد. خشونت از عواملی است که سلامت امنیت خانواده را تهدید می کند. خشونت خانواده گی یا خشونت علیه زنان در خانواده، شایع ترین شکل خشونت علیه زنان است که شامل خشونت های فزیکی، جنسی، روانی و اقتصادی میشود که معمولاً به نام خشونت جنسیتی یاد می گردد. معمولاً خشونت ها در محیط خانواده و توسط اعضای مرد خانواده بالای زنان اعمال می گردد. در جهان حد اقل یک زن از هر سه زن، مورد لت و کوب، تجاوز جنسی و یا انواع دیگر خشونت قرار می گیرد. چون خشونت علیه زنان یک مسألهء جهانی است. هر قدر در یک جامعه سطح آگاهی و تعلیم و تربیه ارتقا نماید، به همان اندازه وقایع خشونت آمیز در مقابل زنان تنزیل می یابد. در کشور هایی که قوانین مدنی وجود دارد و زنان از حقوق شهروندی برخوردار اند، این قوانین از آنها دفاع می نماید. در سه سیمیناری که از طرف شورای زنان افغان در آلمان راه اندازی گردیده، کوشش شده تا زوایای ناگفته و تاریک خشونت علیه زنان مانند خشونت جنسی در جامعه و همچنان خشونت علیه زنان قلم به دست را به بررسی بگیرند.

اما خشونت علیه زنان نویسندهء افغان، مدت کوتاهی میشود که زنان نویسنده، از حاشیه به متن داخل شده و هم میتوان گفت:زنان خواننده، به زنان نویسنده تبدیل گردیده و توانسته اند تولید کنندهء آثار ادبی زنانه باشند.

مشکل عمدهء دیگر، عبارت از خشونت علیهء زنان از زاویه های مذهب، مردسالاری یا پدرسالاری و سنت های ناپسندیده است.مخصوصاً در افغانستان، این سنن وعنعنات است که باعث سرکوب و اسارت زنان گردیده و دست و پای آنها را چنان بسته که رهایی از آن زمان زیادی را در بر می گیرد. متأسفانه بخشی از زنان در رعایت نمودن و نهادینه ساختن این سنن ناپسند در جامعه نقش اساسی دارند.

در نتیجه باید گفت که مبارزه با خشونت علیه زنان یک امر جهانشمول است و افغانستان نیز به منظور اینکه با چالش های جهانی ذکر شده در بالا، به وجه بهتر مقابله کند، نیاز دارد تا به مسألهء خشونت علیه زنان و مبارزه در راه از بین بردن آن به گونهء جدی و آنی تلاش نماید.

در اخیر همایش با اجرای غزل خوانی های جالب هنرمند آماتور آقای واحدی به ساعت 10:30شب در یک فضای صمیمی خاتمه یافت.

 

علاقه مندان می توانند با فشار بالای همین متن البوم فوتوهای سیمینار را مشاهده فرمایند


December 10th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها